Yatların sınıflandırılması bir kaç şekilde gerçekleşir. İlk olarak yatın itme gücünü sağlayan sisteme
göre, yani yelken ya da motora göre yelkenli yat veya motoryat olarak
ayrılırlar.
Bu kısımda özel olarak motoryatlar üzerinde durulacaktır. Motoryatlar genel
olarak boylarına göre sınıflandırılmaktadır. Ancak yat tasarım literatüründe
süperyat ya da megayat ayrımı için kesin olarak yapılmış bir tanımlandırma
yoktur. Ayrıca yatları boylarına göre, gövde yapılarına göre ya da kullanım
amaçlarına göre farklı kategorilere ayırmak mümkündür. Aynı zamanda, kesin tanımı yapılmamış olsa da yatçılık
dünyasında yaygın olarak kullanılan yat tiplerinden söz edilebilir. Aşağıda bu tür yatlar
açıklanmaktadır.
Sürat
Teknesi (Powerboat): Bu tip tekneler
daha çok hız için üretilmiş olup, çok güçlü motorlara ve su üstünde en hızlı şekilde gidebilecek
gövde yapısına sahip olacak şekilde tasarlanmaktadırlar. Gövde yapısı motor seçimi ve
ağırlıkları
hızlarını etkilediği için, genelde kısıtlı iç mekâna sahiplerdir. Aynı şekilde, yakıt ve
diğer kapasiteleri
de sınırlı olduğu için, 1-2 günlük geziler dışında menzile sahip
değillerdir.
Genel olarak 5-15 metre arasında, hız olarak da 45 knot'a* kadar çıkabilmektedirler. Gövde
yapıları kayıcı gövde (Planing Hull) şeklindedir.
![]() |
Sürat Teknesi – Sunseeker
Superhawk 43
|
Süperyat
(Superyacht): Daha önce bahsedildiği gibi, normal bir
yatla bir süperyatı ayıran kesin çizgiler yoktur. Fakat
genel olarak boyu 25 metreden büyük ve belli bir lüks seviyesinin üstündeki
tasarım hassasiyeti ve iyi işçilik barındıran yatlara yat endüstrisi tarafından
süperyat denilmektedir. Süperyat ve yat arasındaki ayrım algılanan kalite
üzerinden yapılmaktadır. Süperyatlar boylarının büyüklüğü dolayısıyla
genel olarak daha uzun menzil ve daha geniş iç mekâna sahiplerdir.
Bir yatın süperyat olarak anılması için, tam olarak belirlenmiş olmasa da bir
takım lükslere sahip olması gerekir. Örneğin en az üç ya da dört lüks döşenmiş kamaraya, tekne
üzerinde farklı aktivitelere (örneğin geniş iç ve dış alanlar,
birden fazla yemek alanı, güneşlenmek için farklı alanlar, tekne sahibinin isteğine göre düzenlenmiş odalar, çeşitli su araçları
ve oyuncakları) izin verecek olanaklara sahip olmaları gerekir.
![]() |
Süperyat – Karia - RMK Marine
|
*: 1 knot, saatte 1
deniz mili kateden bir aracın hızına verilen isimdir. 1 deniz mili 1.812
km/saat’e
eşdeğerdir.
Megayat (Megayacht): Megayatlar, yine kesin
çizgilerle belirlenmemiş olsa da 35 metreden büyük aşırı lüks olanaklara
sahip yatlara denmektedir. Genel olarak bu tip yatların üzerinde birden çok
küçük su aracı bulunur; birçok farklı aktivite için özel ayrılmış yerler ve geniş bir grup misafiri
barındıracak iç mekânla beraber bir tayfa ordusunu barındıracak kadar da tayfa
yaşam mahali bulunur.
![]() |
Megayat – Silver ZWEI
|
Travler Yat: Trawler aslen okyanusa
çıkıp balıkçılık yapan balıkçı teknelerine verilen isimdir. Fakat zaman
içinde,bu teknelerden ilham alan, çok uzun menzilli, ama lüks açısından
mütevazı yatlar tasarlanmış ve bunlara da trawler ya da trawler yat adı
verilmiştir. Bu tip teknelerin gövde yapıları çetin deniz koşullarına dayanacak şekilde
tasarlanmaktadır. Aynı zamanda okyanus geçişi yapabilecek kadar uzun
menzillere sahiplerdir. Bu içlerinde büyük bir yakıt, temiz su ve diğer tipte tank kapasitesine
sahip oldukları anlamına gelmektedir. Bu tip teknelerin müşterileri genel yat müşterilerin tersine,
denizle ciddi anlamda ilgilenmek isteyen, hatta zaman zaman deniz üzerinde
yıllar geçirebilen, fakat bunun için yelkenli tekneleri tercih etmeyen bir müşteri profilidir.
Özellikle Amerikan vatandaşlarının bu tip teknelere büyük bir ilgisi vardır.
Bu tekneleraynı zamanda 'Tekne Ev (House Boat)', yani konut olarak
kullanılmaktadırlar.
![]() |
Trawler yat – NORTH COAST |
Diğer bir kategorizasyon,
teknelerin boylarına göre yapılmaktadır. Bunun sebebi, benzer boydaki
teknelerin benzer iç mekâna ve özelliklere sahip olmasıdır. Gövde yapılarının
getirdiği kısıtlamalar dolayısıyla boya göre kullanılabilir iç mekân oranı nispeten
sabit sayılabilir. Sürat tekneleri
ve yatların geneli, benzer bir tasarım anlayışı ve stili çerçevesinde
tasarlanmaktadır. Herhangi bir örnek yat topluluğunda, örneğin bir marinada görülebilecek
teknelerin %90'ı beyaz renkte, akıcı hatlarda tasarlanmış ve birbirini andıran
teknelerden oluşmaktadır. Sunseeker, Fairline, Ferretti gibi seri üretim yatların
tarzları incelendiğinde birbirlerine olan benzerlikleri rahatça anlaşılabilir. Özel olarak tasarlanan yatlar ise, diğerlerine göre oldukça
farklı tasarım öğeleri içerebilmekte ve yeniliğe daha açık olarak tasarlanabilmektedirler. İleride sunulacak tekne
örnekleri karşılaştırılırsa, seri üretim ve özel üretim yatlar arasındaki tasarım farkları
rahatça görülebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder