Yat üretim süreci, yapılan
yatın şekline, malzemesine, boyuna göre değişiklik
gösterse de, genel olarak bir ile iki sene arasında sürmektedir. Üretimin bu
derece uzun sürmesinin ardında yatların çok detaylı ve boyut olarak ciddi bir
emek gerektiren ürünler olduğu gerçeği
yatmaktadır.
Süreci oluşturan aşamalar şunlardır:
- Teknenin tasarım kavramının belirlenmesi (boy, yaşama alanları, sistemler gibi)
- Mühendislik çizimlerinin yapılması
- Gövdenin ve üstyapının detaysız hâlde üretilmesi (ham çeliğin kaynaklanması gibi)
- Ortaya çıkan teknenin donatımına başlanması, elektrik ve diğer donanımlarının altyapılarının hazırlanması
- İç mobilyaların tekneden ayrı bir yerde üretimine başlanması
- Teknenin yapısal detaylarının tamamlanması (boya, diğer teknik parçalar)
- Teknede sabit olacak mobilyaların tekne üzerinde ölçümünün alınması, ‘mock-up’larının kurulup tekrar çıkarılması
- Dış detayların tamamlanması
- Mobilyaların yerlerine takılması
- Teknenin denizde nasıl durduğunu anlamak için denize indirilmesi
- Denizden tekrar çıkartılıp gerekli detayların tamamlanması
- Düzeltmeler ve son detayların hazırlanması
- Teknenin bitirilip deniz denemelerine geçilmesi
- Müşteriye teslim edilmesi
Süreçler tam anlamıyla ardışık değildir. Bir işlem bitmeden diğerine başlanabilir aynı anda
iki ya da daha fazla süreç farklı yerlerde, farklı aşamalarda gerçekleşebilir. Süreci oluşturan parçalar aşağıda açıklanmıştır:
1. Teknenin tasarım kavramının belirlenmesi
(boy, yaşama alanları, sistemler gibi)
Bu aşama müşterinin vereceği programa uygun
olarak tasarımcı tarafından tasarlanır. Genel olarak bu aşamada müşterilerin
fikirlerini netleştirmesi ve yapılan işin kabul edilmesi için birçok revizyondan
geçilir. Yapılan revizyonlar ve müşterinin son kabulu aşaması bir ile üç ay
arasında sürebilmektedir.
2. Mühendislik çizimlerinin yapılması
Bu aşama gemi mühendisinin devreye girmesi, montaj
ve imalat çizimlerini, teknik hesapları yapması, teknenin tasarımında
mühendislik anlamında var olan hataları bulması ve gerekirse düzelttirmesi, iç
planları gözden geçirmesi ve teknenin çizilen gövdesine göre uyarlaması gibi aşamaları içerir.
Genel olarak bir ay sürmektedir.
3. Gövdenin ve Üstyapının Üretilmesi
Çizimler tamamlandıktan sonra, gövde ve
üstyapının üretimi başlar. Bu aşamada teknenin malzemesine göre farklı yollar işlense de, genel
olarak iki ile üç ay arasında sürmektedir.
Çelik ve aluminyum teknelerde metal levhalar
mühendislik çizimlerine göre birleştirilip kaynaklanır, destekleyici elemanlarla
desteklenir ve kendini taşıyabilen bir gövde ve üstyapı üretilir. Kompozit malzemeyle yapılan teknelerde
kalıp ya da iskelet yapıldıktan sonra malzeme dökülür ve çeşitli uygulamalardan sonra gövde ve üstyapı elde
edilir. Ahşap teknelerde ise
yine üretim metotuna göre iskelet çatıldıktan sonra çevresine ahşap elemanlar gerilerek
gövde bir karkas üzerine ahşap kaplama yapılarak da üstyapı elde edilir.
4. Teknenin Donatımı
Donatımdan kasıt, teknenin en alt seviye
altyapı ihtiyaçları olan boru döşeme, elektrik, havalandırma ve yalıtım gibi
sistemler için gerekli altyapıların kurulması ve bu sistemlerin bitirilmesidir.
Örneğin çelik teknelerde, sac kısımların iç yönlerine yalıtım için
çiviler kaynaklanır ve bunların tutuculuğundan yararlanılarak tüm yüzeyler yalıtım
malzemeleriyle kaplanır. Gerekli yerlerden borular geçirilir, döşenir, elektrik
yolları açılır ve kablolama yapılır, yerine koyulmamış sistemler için
kablolar gelecekleri yerlere göre ayarlanır, havalandırma kanalları ve boruları
döşenir. Bütün bu aşamalar bir ile iki ay
arasında bitirilmektedir.
5. İç Mobilyaların Tekneden Ayrı Bir Yerde
Üretimine Başlanması
Üretim sürecini hızlandırmak için genel olarak
iç mobilyalar gövde inşaatı yapılan yerden ayrı bir yerde üretilmeye
başlanır, mühendislik
çizimlerinden yararlanılarak teknenin birebir ölçekte maketi kurulur ve
mobilyalar bunların üzerinde üretilir. Bu aşama mobilyaların
bitimine kadar süreceği için belli bir süresi yoktur.
6. Teknenin Yapısal Detaylarının
Tamamlanması
Teknenin altyapısı kurulduktan sonra, geri kalan
yüzlerce detayı üretilmeye başlanır. Bu detaylara bir kaç örnek vermek
gerekirse ikinci seviye olarak teknenin direği, pencere
çerçeveleri, lumboz çerçeveleri, merdivenler, yakıt aktarma sistemleri, hidroforlar,
baca ya da makine dairesi çıkışları, makine dairesi yerleşimi, yangın ve su
tahliye altyapısı olarak sıralanabilir. Bundan sonra, teknenin sistemleri örneğin su arıtma ve
deniz suyunu temiz suya çevirme sistemleri, elektronik sistemler, motorlar, şaft ve pervane, yanaşma sistemleri
(babalar, loçalar, kıç ve baş ırgat motorları gibi), çapa ve güvenlik ekipmanları
yerine konulmaktadır.
Bütün bu aşamalarla beraber boya sistemleri de yapılmaya
başlanmaktadır.
7. Teknede sabit olacak mobilyaların tekne
üzerinde ölçümünün alınması, maketlerinin kurulup tekrar çıkarılması
8. Dış detayların tamamlanması
9. Mobilyaların yerlerine takılması
Bu aşamalar, mobilyaların ve detayların tamamlanma aşamalarıdır.
Mobilyalar üretimi ayrı yerde yapılan
‘mock-up’lardan çıkarılıp, tekne üzerine ve içine koyulur ve
uyumsuzluklar düzeltilir. Gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra mobilyalar yerlerine
monte edilir.
Dış detaylar tamamlandıktan sonra tik güverte gibi
daha ince işçilik ve temiz çalışmaya ihtiyaç duyan detaylara geçilir. Bu aşamalar bir ile iki
ay arasında sürmektedir.
10. Rötüşler ve Son Detayların Hazırlanması
Bu aşamada boya, dış detaylar gibi işler halledilip
teknenin görüntüsünde var olan kusurlar kontrol edilir. Tekne denize inmiş ya da inmeye hazır
olduğu için bu aşama son aşamalardan biridir.
11. Teknenin bitirilip deniz denemelerine
geçilmesi
Tekne denize indikten sonra gövde yapısında,
hidrodinamiğinde, motor ve diğer sistemlerinde problem olup olmadığını anlamak için bir
ile iki hafta arasında süren deniz denemelerinden geçirilir. Bu denemelerde tekne
en büyük yük, en yüksek hız ve manevra gibi denemelere tabi tutulup gerekli
ayarlamalar yapılır. Standart kurumlarının belirttiği standartlara
uyumsuzluklar olup olmadığı araştırılır.
12. Müşteriye teslim edilmesi
Bütün bu aşamalardan sonra tekne bitirilip sahibine ya da
pazara sunulur. Toplam süre olarak bir ile iki yıl içinde tekne bitirilmiş olmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder