11 Mayıs 2012 Cuma

Yat Gövdeleri ve Teknik Özellikleri



Yatlarda kullanılan iki temel gövde çeşidir vardır : Deplasman gövde (Displacement Hull) ve Kayıcı gövde (Planing Hull).

Deplasman Gövde

Deplasman gövdeler kendi ağırlıklarına eşit hacimde suyu dışarı iterler. Bu tip gövdeler su içinde ilerledikçe, baş tarafta küçük dalgalar oluşur ve kıça doğru ilerlerler. Bu ilerleme sırasında bir noktada tekne kendi yarattığı dalgalar arasında ilerlemeye başlar.  Deplasman gövdelerin maksimum hızı su hattı uzunluklarına bağlıdır (kuramsal olarak uzunluğun 1.34 katı). Fakat farklı deplasman gövde tipleriyle bu kısıtlamalar aşılabilir. Deplasman gövdeler diğer tip gövdelere göre daha geniş olduklarından maksimum iç mekâna sahiplerdir.

Bu tip gövdelerin dezavantajları, diğer gövde tiplerine göre daha çok derinliğe ihtiyaç duymaları, dolayısıyla sığ sulara yanaşamamaları ve manevra kabiliyetlerindeki zayıflıktır.


Deplasman Gövde



Kayıcı Gövde



Kayıcı gövdeler su içinde hareketsizken ya da çok yavaşken deplasman gövdelere benzer nitelikler oluştururlar. Yani düşük hızlarda, aynen deplasman gövdeler gibi suyun içine batarak ilerlerler. Fakat hızları arttıkça, gövdenin ön kısmı yukarı doğru kalkmaya başlar ve gövdenin sadece çok küçük bir kısmı suya değer halde kalır. Dolayısıyla su sürtünmesi minimize edilir ve yüksek hızlara ulaşılabilir.

Kayıcı Gövde Formları

Yarı Deplasman Gövde

Bu tip gövdeler deplasman ve kayıcı gövdelerin belli özelliklerinin birleşmesiyle oluşmuştur. Ortalama hızdayken aynen deplasman gövdeler gibi su içinde ilerlemekte ve stabilite sağlamaktadırlar. Fakat hız arttıkça kayıcı gövdeler gibi suyun üstüne çıkmaya ve su üzerinde kaymaya başlarlar. Böylece stabilite ve gövde genişliği sağlanmasıyla beraber hız da göreceli olarak artabilir.

Pozitif yönleri gibi negatif yönleri de bu iki gövde tipinden ileri gelmektedir. Öncelikle diğer tip gövdelere göre daha büyük bir motor gücüne ihtiyaç duyarlar, dolayısıyla yakıt tüketimleri de daha fazladır. Ayrıca, tam kayıcı gövdeler kadar hızlı ilerleyemezler. 

Ağır deplasman gövdeler genel olarak römorkör ve okyanus balıkçı teknelerinde kullanılır. Çok ağır yükler taşıyabilmelerine rağmen yavaş giderler. Orta deplasman gövdeler genel olarak balıkçı tekneleri ve trawler yatlarda kullanılır. Ağır deplasman gövdelere göre daha hızlı,  yarı deplasman gövdeye göre de daha yavaşlardır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder