Yat tasarımı tekne
tasarımı olarak adlandırılan ulışım aracı tasarımı alanının
alt dallarından biridir. Tekne tasarımı deniz üzerinde gidebilecek her türlü
aracın tasarlanması içerir. Yat tasarımı ise özel olarak zevk amaçlı kullanılacak
kişisel teknelerin tasarlanması anlamına gelir.
Tekne tasarımı gemi mühendislerinin
(yurtdışında genel olarak Naval Architect, yani denizle
ilgilenen mimar olarak anlandırılırlar) başlattığı bir daldır. Gemi mühendisliği her türlü deniz aracının gövde tasarımı,
stabilitesi ve üretimi gibi konuların üzerine odaklanmış bir mühendislik dalıdır.
Teknolojinin ürünü olan
her araçta ve üründe olduğu gibi, bu alanda da endüstriyel
tasarımın katkısının gerekliliği zaman içinde ortaya çıkmıştır. Özellikle yat tasarımı alanında yapılan
yatların estetik ihtiyaçları ve kullanıcıların özel isteklerinin mühedisler
tarafından yeterince değerlendirilememesi
sonucu, endüstriyel tasarımcılar yat tasarımı alanında çalışmaya başlamıştır.
Gemi mühendisleri öncelik
olarak mühendislik yöntemlerine bağlı kalarak tekne tasarımı
ve üretimiyle ilgilendikleri için, tekneyi kullanacak, içinde çalışacak insanların ihtiyaçlarıyla çok zaman kaybetmeme
eğilimindedirler (Tansu ve Soyaslan, 2006).
Teknelerde en çok rastlanılan durum olabilecek en az alan kullanılarak yaşam mahalli tasarlanmasıdır. Bu yüzden, profesyonel
denizcilik yapmayan insanların rahatının sağlanması
için farklı bir bakış açısı gerekmiştir.
Endüstriyel tasarımcıların
tekne tasarımına yatlar üzerinde dahil olmasının bir kaç belirgin sebebi vardır.
En öncelikli sebep yat müşterilerinin kendilerini
zevk sahibi olarak tanımlamaları ve çok ciddi yatırımlar yaptıkları teknelerin
bir tasarım hassasiyetini sahip olmasını istemeleridir. Ayrıca, gemi mühendislerinin
geneliyle müşteriler arasında çok
ciddi iletişim problemleri yaşanmaktadır. Bu yüzden şu anda yat tasarımcısı olarak adlandırılabilecek
insanların bir kısmı, gemi mühendisliği kökenli olmalarına rağmen, gerek müşteri ilişkileri, gerekse tasarım konusunda kendilerini eğitmiş ve mühendisliğin gereğinin dışına çıkabilmeyi başarmış insanlardan oluşurlar.
Bu insanların hepsi, köken olarak gemi mühendisi olduklarını reddetmemekle beraber,
kendilerini yat tasarımcısı olarak adlandırırlar. Şu anda dünyanın en ünlü ve başarılı tasarımcılarının bir kısmı gemi mühendisliği (Espen Oino, Martin Francis, Paulo Scanu) kökenli,
küçük bir kısmı mimari kökenli (Sir Norman Foster), çoğunluğu ise endüstriyel tasarım
kökenlidir (Andrew Winch, Ron Holland).
“Yat tasarımcısı, sanat
ve tasarımı doğru ölçülerde birleştirebilecek duyarlılığa ve kapsamlı bir teknik bilgiye sahip olan kişidir” (Acampora, 2001). “Muhtemel bir alıcının
hayallerini gerçeğe dönüştürmek tasarımcının işidir. Yat Tasarımı 30 sene önce duyulmamış bir işti, o zamanlar
neredeyse bütün yatlar büyük tersanelerde çalışan
gemi mühendisleri tarafından tasarlanırdı. İlk
ünlü yat tasarımcısı Jon Bannenberg'dir”(Starkey, 2001).
Yat tasarımı adlı bir
dalın ortaya çıkması da müşterilerin dilinden
anlayacak tasarımcılara ihtiyaç duyulmasıyla başlamıştır. Gemi mühendisleri katı bilimsel gerçeklerle eğitilen diğer mühendisler gibi, çok
üst tabakalarda rafine zevklerle yaşayan müşterilerle iletişim
kurmakta zorluk çektikleri için, bu müşterilerin zevklerin
anlayabilen ve değer veren, onlarla
benzer koşullarda yaşayıp onların dilinden
anlayan, zevklerini tam olarak yansıtabilecek insanlara ihtiyaç duyulmuş ve bu yeteneklere sahip olan insanlar yat tasarımcısı
olarak öne çıkmışlardır. İlk yat tasarımcıları gemi mühendislerinden çıkmıştır.
Bir tasarımcının yat
tasarımcısı olarak kabul edilmesinin kriterleri çok belirgin değildir. Bu alandaki akademik çalışmaların yetersizliği
dolayısıyla yat tasarımının tam bir tanımı ve yat tasarımcısının tam bir
profili oluşmamıştır. Her ne kadar akademik açıdan belirsiz olsa
da, endüstriyel pratikler ve profesyonellerin değerlendirmeleri
doğrultusunda, yat tasarımcısının profili için bir kaç
kriterden bahsedilebilir.
Yat tasarımcısı öncelikle
tasarlanan yatlarda dış tasarım denilen yatın
dış hatlarının ve görünümün tasarlanmasına katkıda
bulunması gerekmektedir. Bu noktada da kriterler belirsiz olmasına rağmen, tasarım çabasında bulunulmuş yatların aynen ürün tasarımında olduğu gibi, tasarlanmamış
olanlardan çok farklı olduğu rahatça görülebilmektedir.
Herşeyden önce, teknenin profili tasarlanırken
oranlara dikkat edilmesi, görsel bütünlük sağlanması,
teknenin kavramına, bütünlüğüne aykırı elemanlar
kullanılmaması gibi kapsamı çok belirgin olmayan kriterlerden bahsedilebilir.
Yine de dış tasarım teknenin görsel
başarısında çok ciddi rol oynamaktadır.
Yat tasarımının gemi ve
tekne mühendisliğinden ayrı bir disiplin
olarak görülmeye başlanması, herhangi
formel bir eğitimi olmayan Jon
Bannenberg'in yat tasarımına başlamasıyla olmuştur. Bannenberg'in tasarladığı teknelerin farklılığı, kısa bir süre içinde yat dünyasında farkedilmiş ve yeni bir meslek dalı doğmuştur. Böylece yıldız
tasarımcı kavramının yat dünyasındaki eşdeğeri sayılan Jon Bannenberg'le başlayan yeni bir tasarımcı profili oluşturmuştur. Bu tip tasarımcıların
tasarladığı yatların görsel ve işlevsel farklılığı,
yarattıkları sansasyon ve tasarladıkları yatlara kattıkları ekonomik çekicilik
yıldız yat tasarımcılarının yatlarının ciddi bir taleple karşılaşmasına sebep olmuştur.
Bannenberg'in çalışmalarından önce, yatların dış tasarımları yatın yapıldığı tersanenin alışkanlıklarına
ve yat sahibinin eşinin bir kaç yorumuna
bağlı olarak yapılması sık rastlanan bir pratiktir. Çağdaş yat tasarımı için ise
müşterilerin fikirleri yat tasarımcısı, iç tasarımcı
ve gemi mühendisleri tarafından yönlendirilmekte ve en iyi sonuca ulaşılmaktadır (Morgan, 1996).
Bu ayrılmanın yakın
tarihinin getirdiği dezavantajlardan biri
yat tasarımı disiplininde akademik çalışmaların neredeyse hiç
başlamamış olmasıdır. Dünyada özel
olarak yat tasarımı programı olan üniversitelerin sayısı beşi geçmemektedir. Buna ek olarak, gemi mühendisliği bilim dalı ve disiplinin müfredatını yatlar için
vurgu yaparak özelleştirmiş olan on civarında üniversite programı vardır. Bu
programların müfredatları incelendiğinde, neredeyse hiç
birinde yatların tasarlanmasındaki insan faktörlerine ve tasarım hassasiyetine
yönelik bir bilgi ve beceri kazandırma çabalarının olmadığı gözlenmektedir. 2006 yılında İtalya'da kurulan üç adet yat tasarımı yüksek lisans
programında ise bu konuda artan bir hassasiyet gözlenebilir.
Bu bağlamda özel olarak yat tasarımı alanında yapılmış akademik çalışmaların
yokluğunu anlamak mümkündür. Yat tasarımı alanındaki
literatür profesyonel dergicilik ve gazetecilik dünyası, bu sektörde çalışan profesyonellerin bir araya geldiği konferanslar ve çeşitli
yatları tanıtan az sayıda kitaptan ibarettir. Yat tasarımı kelimelerinin
akademik anlamdaki karşılığı ise, gemi mühendisliği disiplininden gelen, küçük ve keyif amaçlı tekne
gövdelerinin tasarımı olarak özelleşen mühendislik alanında
verilmiş çalışmalardır.
Dolayısıyla, özellikle
yat tasarımına dair çıkarımlar yapılabilmesi için gerekli ve yeterli akademik çalışma bulunmamaktadır. Bunun ardındaki sebeplerden
biri olarak gemi mühendislerinin ve disiplinlerinin yat tasarımını mühendislikten
ayrı bir çaba olarak görmemeleri ve bu alanda çalışan diğer disiplinler kökenli
tasarımcılara da benzer şekilde yaklaşmaları gösterilebilir (Soyaslan, 2005). Bunun
sonucu olarak da bu tez çalışmasında; var olan az
sayıda bağlantılı akademik çalışmanın oluşturduğu altyapının üzerine, sektörel bilgi, profesyonel
birikim ve bağlantılı disiplinlerdeki
akademik çalışmaların yat tasarımına
uyarlanmasıyla gelen bilgi kullanılmaktadır. Yat tasarımı konusunda akademik bir birikimin oluşmaması ve yat tasarımının endüstriyel ya da taşıt tasarımı dallarının geniş saygı ve bilinirlik gören bir alt dalı olarak
kabul edilmemesi dolayısıyla bu alanda tasarım yönetimine dair herhangi bir çalışma bulunmamaktadır. Bu tez çalışmasında yat tasarımının içerdiği süreçlerle bağlantılı
ve benzer süreçler içeren tasarım dallarındaki tasarım yönetimi birikimin, yat
tasarımı alanına uygulanılması hedeflenmiştir. Bu tasarım dalları
olarak endüstriyel tasarım, taşıt tasarımı, iç mimarlık,
mimarlık ve grafik tasarımı seçilmiştir.